Ugrás a fő tartalomra

Rakott krumpli

Akár gasztroblogot is írhatnék mióta P.-ét megismertem. Tegnap megjelent a szokásos szelíd mosolyával és egy jó nagy adag rakott krumplival, aztán ő maga is bevallotta, hogy az étel meg minden egyéb csak ürügy volt ahhoz, hogy lásson engem. Ime, egy újabb bizonyíték arra, hogy a romantika nem halt ki, csak más formát öltött.
És bevallom őszintén ilyen finom “ürügyet” nagyon rég ettem. Közben turkálok az emlékezetemben rakott krumpli-ügyben. Van egy jó pár éve, hogy a budapesti Stand étteremben rendeltem rakott krumplit, és emlékszem olyan ad hoc választás volt, hiszen az azóta Michelin-csillagos vendéglőben ehettem volna nyúlgerincfilét chilis csokoládémártásban, baconbe tekert sárgadinnye-carpaccióval vagy akár kacsamájat is, ami nálam a kulináris keménydrogok közé tartozik, de én a rakott krumplit választottam. Nemes egyszerűséggel csak azért, mert nekem mindig is hevesebben dobogott a szívem a rakott krumpliért.
Vannak olyan ételek, amelyek végigkísérik az embert a gyerekkorától a felnőttkorig és nálam az egyik ilyen a rakott krumpli. Gyerekkorom étkezéseinek fő eleme volt a krumpli, székelyeknek csak pityóka. Székelyföld híres krumplitermő vidék, ezért gyakran ettünk krumplit, mert olcsó volt, laktató. Rakott krumpli is állandóan készült, talán hetente. Persze, többnyire kolbász nem is került bele, mert nem volt, azt meg pontosan tudom, hogy sajtot soha nem tett rá édesanyám, mert az már luxusnak számított a kommunizmus idején.
Arra is emlékszem, amikor falun nagymamánál előkerült a vízköves nagyfazék, s néztük a krumplik táncát a zubogó víz alatt. Mama szurkálta villával oldalt a héjon át a krumplit, mert kívül puhult, de belül még kemény maradt. Aztán a főtt krumpli egy része ment a rakott krumpliba, a megfőtt, lehámozott héja meg a másik része ment Gombócnak és Röffencsnek, a két malacnak a pajtában.
Ezek a gondolatok jártak az eszemben miközben csodálattal és hálával a sz
ívemben ettem P. csoda finom, pazar rakott krumpliját.
Ahogy ő készítette olyan tökéletes négyes volt, mint a Beatles: Lennon, McCartney, George Harrison és Ringo Star.
Krumpli, kolbász, tojás, tejföl, jó napot!
Az ötödik elem pedig, az olvadós sajt a tetején, hát, az már maga a romantika.
-Zsuzsa L-

The Beatles: All you need is love
The Beatles: All my loving
The Beatles: Yesterday

Megjegyzések

  1. Hát ez megint jó irás. Engem is rengeteg emlék fűz egy-két ételhez, amit szívesen készítek, most már az én gyermekemnek! A Beatles pedig óriási hasonlat volt :) Élveztem irásod minden sorát. Puszillak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Lilla, emlékszel mikor kolbászt töltöttünk együtt? Talán van annak közel húsz éve is, a csikszeredai városnapokon. Mekkora buli volt... :)

      Törlés
  2. De jó, hogy P. ilyen finomakat készít Neked! 🤗
    Múlt héten én is csináltam rakott krumplit. Pont ilyet, négy hozzávalóból. Az ötödik elem nálunk nem sajt , hanem prézli volt, ropogósra sült a tetején, mint rég nagymamám konyhájában. És pont mondtam is a férjemnek, annyi féle rakott krumpli variáció van, lehetne kreatívkodni, de ez az étel így tökéletes.
    rhumel

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdekes, hogy te ismered a prézlis változatát. Éppen mondtam P. nek, hogy édesanyám prézlivel csinálta, és ő nem hallott róla. De mi nem a tetejére tettük, hanem édesanyám kikente a lábast zsiradékkal és rászorta a prézlit az edény aljára és oldalára, aztán lerétegezte a krumplit, tojást... Olyan finom, ropogós volt az alja, oldala...

      Törlés
  3. Kedves Zsuzsa, több, mint egy hete nincs időm a Netre járni: itt vannak az unokáim holnap estig, de igyekszem, ahogy lehet, olvasni a ti bejegyzéseiteket. A tieidből sugárzik a megtalált boldogság, s ez átmelegíti az olvasót is! Úgy örülök neki! (Rózsa(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm kedves Rózsa, hogy kevés szabad idődben is olvasol. Örülök, hogy ott vannak az unokák, gondolom, nagy boldogság neked.

      Törlés
  4. Zsuzsa, kikenem vajjal vagy olajjal a jénai tál oldalát, alját, az is prézlis nálunk, nem csak a teteje 😊. Anyai nagyim sepsiszentgyörgyi gyökerekkel, Nagyváradon élt kisgyerekként....
    rhumel

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ok. Na, akkor nekem kell a tetejére is tennem prézlit ezután :) Mi csak az aljára és az oldalára tettünk.

      Törlés
    2. Mi is tettünk a tetejére is! Évek óta nem ettem rakott krumplit :) nagyon finom eledel :D Jó taktikája van P.-nek :D

      Törlés
  5. Ezt nevezem én rakottkrumplinak (mielőtt a főszeres tejföl, majd reszelt sajt rákerül)
    https://i.imgur.com/UitXUgY.png

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez nagyon jól néz ki, két kérdésem van, mivel fűszerezed a tejfölet, és a krumpli megvan előre főzve? Köszi.

      Törlés

Megjegyzés küldése