Ugrás a fő tartalomra

Beyond Monet - kiállítás másként

Van úgy talán haminc éve is annak, hogy Claude Monet impresszionista festő életrajzát olvastam. Volt egy időszakom, amikor ezek a fajta biográfiai munkák nagyon érdekeltek. Magára a könyvre csak nagyon halványan emlékszem, de abban egészen biztos vagyok, hogy internet még nem volt, helyette könyvtárba jártunk.

Ma már múzeumokba sem kell mennem, országhatárokat átlépnem, mert Monet több mint 400 remekművét egy helyen láthatom Torontóban, és élete 86 évének legfontosabb állomásait, művészetének összefoglalását körülbelül egy óra alatt letudhatom. A "Beyond Monet" című látványos audiovizuális tárlat ugyan megtöri a konvenciókat, de egyedi élményt nyújt azzal, hogy Monet ecsetvonásai, alkotásai a szemünk előtt kelnek életre. A kör alakú térbe belépve, az óriásvásznakon mozgó képeket nézve az az érzésed támad, hogy nem szemlélője, hanem résztvevője vagy Monet művészetének. Tagadhatatlan, hogy ez az élmény nem ugyanaz, mint a párizsi Musée d’Orsay-ban látni a Pipacsvirágzást,  a Tokió Nemzeti Múzeumban megnézni a Vízililiomokat, vagy a szentpétervári Ermitázsban elidőzni a Nő a kertben című festmény előtt. Azonban, miután két nyár és két nyaralás kimaradt az életemből így ez az egyórás tapasztalat egyfajta szabadulószoba élményt nyújtott. Szabadulás volt a valóságtól. 

Számomra ma is nehezen érthető, vajon mi lehetett olyan formabontó Monet elképzeléseiben, ami az impresszionizmus korának kezdetét is jelentette a 19. század második felében. Mai modern szemmel nézve nehéz elképzelni, hogyan sokkolhatták egykor a világot ezek a csodálatos festmények. Monet festményein nem a napot látod, hanem a nap fényét, körülbelül ennyivel tudnám egyszerűen jellemezni az impresszionizmust, ha valaki megkérdezné. 

Monet még megélte, hogy az a művészi irányzat, melyet ő képviselt a legtisztábban, történelemmé váljon. Bár másképp is történhetett volna, hiszen fiatalkorában túlélte a tífuszt, és meghiúsult egy öngyilkossági kísérlete is, így élete legvégén megalkothatta a 20. század legikonikusabb Tavirózsák festménysorozatát illetve a kevésbé ismert Kazal sorozatot. Mire befutott, elveszítette szeretteit, és majdnem a látását is. Monet legnagyobb ellenségei a szürkehályog és a korabeli kritikusok voltak. A vulgáris amerikai ízlést talán kielégítik! - írták annak idején művészetéről, és a sors fintora, hogy egy művészetértő, éppen Franciaországban állomásozó amerikai katonának köszönhető, hogy halála után, az ötvenes években újra felfedezték Monet-et és a Tavirózsákat. 

Kis háttérinformáció a torontói kiállításról. A montreali Normal Studio 10 ezer óra munkát fektetett bele az audiovizuális tárlat elkészítésébe, ami 50 ezer négyzetláb (kb. 5000 négyzetméter), és több mint 1 millió köbláb (29 ezer köbméter) területen mutatja be Monet munkásságát.  A jegyárakat több kategóriában árulják, én a középkategóriát vásároltam, egy jegy ára 60 dollár, azaz 207 lej (15 ezer forint), a legdrágább jegy 100 dollár, azaz 345 lej (25 ezer forint). Nem olcsó, de ennek ellenére másfél év alatt több mint egymillió jegyet váltottak a torontói tárlatra.

Összegzésként, a "Beyond Monet" című kiállítás egyedi, különleges, többszenzoros élmény volt. Mint ahogy Monet technikája a maga korában modernnek számított, ez az audiovizuális tárlat  is modernnek számít ma, de lehet, hogy tíz év múlva már megszokott lesz?

-Zsuzsa L.-

Csónakázás az Epte folyón, Sao Paolo Művészeti Múzeum

Híd a vízililiomok tava felett, 1899, Metropolitan Művészeti Múzeum, New York

Étretat sziklái, 1885, North Carolina Museum of Art

Beyond Monet, Metro Convention Centre, Toronto


Megjegyzések

  1. Irigyellek a tárlatlátogatásért, kedves Zsuzsa, imádok kiállításra, múzeumba járni... A virtuális kiállításon jobban, közelebbről hozzáférhetünk ugyan a képekhez, mint a valóságban, bár számomra semmi sem pótolja a "személyes találkozás" élményét a képpel, szoborral..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is pontosan ezen töprengtem el, hogy a virtuális világ mennyire az életünk részévé vált. Ha lehetősegem lenne, én is inkább a személyes találkozást választanám, de vajon hány múzeumba kellene elmennem ahhoz, hogy Monet több száz munkáját láthassam egyhelyen...

      Törlés

Megjegyzés küldése