Ugrás a fő tartalomra

A bor


Nagyapám mindig azt mondta, hogyha a pincében nincsen bor, akkor az már nem is pince, hanem csak egy gödör. Tata nem sokat beszélgetett, ült a konyha egyik sarkában, a fatüzelésű kályha mellett, bort ivott és olvasott naphosszat. Nagymama mindig dorgálta: “Te Sándor, minek neked az a sok könyv?” Érdekes, mama sosem morgolódott a borivás miatt, csak az állandó olvasás miatt. A Küküllőmenti falvakban a borivás hozzátartozott a mindennapi élethez, az olvasás kevésbé. Makfalván például minden háznál készítettek királyléányka bort, de nem eladásra, hanem házi használatra, és ez tette tönkre a szüleim házasságát is.
Bár bortermő vidéken születtem, bevallom töredelmesen nem sokat tudok a borokról. Irodalmat sem olvastam sokat, csak a szükségeset tanultam meg Petőfi, Csokonai vagy Vörösmarty bordalairól.
Kedvenc borom a Chianti, de csak azért, mert egyszer kaptam ajándékba egy üveggel, és egy egyedül töltött karácsony este csak az volt a hűtőben. Megittam és megszerettem. Nem lett az életem része, de néha, nagyon ritkán megiszom. Szokta is kérdezni B., a kanadai barátnőm amikor találkozunk: “Olyan szarul nézel ki, iszol te eleget?”
A borkultúrám zéró és mínusz tíz között mérhető, és ha megkérdezik milyen bort szeretnék inni valamilyen ételhez, fehéret, vöröset vagy rozét, akkor inkább azt mondom színvak vagyok, mintsem, hogy ne találjam el. Hát ugye, nem mindenki születik somelier vénával, és én eddig kifejezetten egészségügyi szándékkal ittam meg néha egy decit a vörösből.
Mondom eddig, mert tegnap P. megérkezett két üveg jó borral, egy fél tucat tábla csokoládéval, két borospohárral, egy borkiöntővel és a szokásos kedves, szelíd mosolyával.
Ti tudtátok, hogy nem mindegy, milyen pohárból iszod, és hogyan töltöd ki a bort, mennyit töltesz a pohárba, hogyan fogod meg a poharat, mikor szagolod meg a bort, miként kóstolod, és milyen csokoládét eszel melléje? Én nem tudtam, tegnapig.
Szóval, a pohár. A jó pohárnak talpa van. Erre azért van szükség, hogy megálljon az asztalon, összekösse a szárat a kehellyel. A pohárnak mindig a szárát és nem a kelyhet fogod meg, hogy ne melegítsd fel a bort a kezeddel. A pohár öblös, felül szűkülő, az öblös része az aromák felszabadulását segíti, míg a szűkülő száj ezeket koncentrálja.
A borkiöntő. Ennek a szerkezetnek több funkciója van. Először is a bort elegánsan lehet a pohárba tölteni vele, nem cseppen ki, hiszen minden cseppje aranyat ér. De a borkiöntő nem csak azért van, hogy a cseppmentes töltést biztosítsa, hanem azért is, mert az apróbb résen való átfolyás nagyfokú szellőztetést biztosít a bornak. Képes dúsítani a bor ízét egy kis extra oxigén hozzáadásával. Na ugye, hogy nem tudtátok?
A következő lépés a bor megforgatása a pohárban. Lassú körkörös mozdulattal, szó szerint meg kell forgatni a bort a pohárban. Nem lötyögtetni, hanem csak elegánsan, egy-két csuklómozdulattal megforgatni. Itt nagyon kell figyelni, hogy ne lötyintsd ki a fehér abroszra a bort, főleg nekem, aki nagyon ügyetlen vagyok, és ezt már P. is tudja, mégsem hagyott még el.
A forgatás hatására felszabadulnak az illatok. De ezután nehogy beleigyál a pohárba, hanem előbb szagolj! Ez nagyon fontos, mármint a szagolás. Na, és itt kellene valami okosat mondani az illatról, de ezt P. megtette helyettem, én csak hozzáértően bólogattam.
És, ha túl vagy a látvány és az illat élvezetén, na akkor jöhet a kóstolás. A kóstolás lényege, hogy apránként add át magad az élménynek. Az első korty sohasem mérvadó, inkább arra szolgál, hogy átöblítsük vele a szánkat, és felkészítsük az ízlelőbimbóinkat a nagy kalandra. A második, már nagyobb kortyra viszont érdemes koncentrálni. És itt kellene megint valami okosat mondani az ízről, amit P. ismét megtett helyettem.
Mindig is irigykedtem azokra, akik szakértő arccal forgatják a bort a poharukban, szagolgatják, elismerően ízlelgetik, és úgy beszélnek róla, mintha legalábbis verset elemeznének.
Csak hallgatom P-ét ahogy gyönyörűen magyarul, angol akcentussal mindezeket szakszerűen elmagyarázza. Nézem, ahogy kiönti, meglötyögteti, ízleli a bort és letör egy darabot a csokoládéból. Csinálom utána. Bor és csokoládé. Olyan mint a cseppfolyós csók. És így együtt még szebbé teszik az estét.
-Zsuzsa L-

Deana Carter: Strawberry wine
Adele: I drink wine
Bagossy Brothers Company: Iszom a bort

Megjegyzések

  1. Petőfi divatból írta borozó verseit. Amennyire tudom, nem szerette a bort. Csokonait nem tudom, Vörösmarty borkedvelő volt, sőt... Gárdonyi Göre bíró úr szájával mondatja: „Ha bor vóna a tengör, mint möginná az embör.”

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem annyira köztudott tény az sem, de Petőfi első ismert verse egy bordal volt, és egész munkásságát végigkísérte ez a műfaj. Igy van, állitólag Petőfi nem is szerette a bort, és nem is volt nagy borivó, mégis kitartóan éltette több bordalban is. "Jobbkezemben tartom kardomat, Balkezembe veszek poharat... A hazáért iszom, igyatok!" Csokonaitól pedig a legismertebb bordal a "Szerelemdal a csikóbőrös kulacshoz", Sinkovits Imre előadásában hallottam legutóbb. Köszönöm, hogy olvasol!

      Törlés
  2. Eszembe jutott egy régi versem, régen eltávozott baráttal voltunk borkóstolón... keresem, hátha, de csupán egy szomorkásat leltem meg: https://partfal.blogspot.com/2021/11/szuletesnap.html

    VálaszTörlés
  3. És meglett a levelezésemben: https://partfal.blogspot.com/2023/03/bujkalo-sorok-4.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Márta, köszönöm mindkét verset, gyönyörűek. A második a "Bújkáló sorok... A bor" annyira talál ide, az első sorától az utolsóig... "A bor az este fénypompás varázsa/(...) burjánzó bizsergés játszott bőröm alatt/ éreztem mosolyod felfal/ átcikázott életemen a nap." Imádtam minden sorát, nagyon illett ide. Köszönöm.

      Törlés
  4. Zsuzsikám én a bort vendégváráskor használom, mindig van otthon, ha jön valaki, a szilvapálinkát fájdalomcsillapítónak használom, ha fáj a fejem vagy a hasam :) Borkultúrám nekem sincs, de ez az írás remek lett ismét, most már tudom, hogyan kell a bort kitölteni, kóstolni, inni. Köszönöm P. nek :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Emese, mindenképpen átadom P. nek az üzenetet. Örülni fog neki. Ölellek.

      Törlés
  5. Kedves Zsuzsa, jó olvasni az életörömöt, ami a soraidból árad. Megérdemled, nagy árat fizettél érte...
    Azt azonban most olvastam először, hogy valaki a bort édességgel (csokoládéval) issza!!! Itt, Franciaországban ez szentségtöréssel érne fel, ha bárkinek akár eszébe is jutna!...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Rózsa, megmondom őszintén, eddig én sem tudtam a bor és csoki párosításról, de meglepő ennek is van kultúrája már, a google szerint. Mindkettőnek amúgy antioxidáns hatása van, ami kimondottan jó a szívnek és az érrendszernek, persze mértékkel, és a hangulatnak is. Ami Franciaországban szentségtörésnek számít, más országban, illetve kultúrában izgalmas kísérlet. Itt a link amúgy a csoki és bor párosításhoz: https://www.lindt.hu/csokolade-es-bor-parositas

      Törlés
  6. A borivás nekem sokkal inkább a társaság miatt jön be. Meg egy bor mellett olyan jól el lehet beszélgetni. Maga a bor ivást csak a bor kedvéért ritkán gyakorlom. Nekem az volt a kedvencem, hogy előbb meg kell szagolni! Mert én mindent megszagolok mielőtt megeszem, megiszom :)) Majdnem jól csinálom a borozgatást ösztönösen :D Még egy köszönet P-nek, hogy ilyesmire tanít és neked, hogy megosztod ezeket velünk :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazad van, a borivás velejárója a társaság nálam is. Ha nincs társaság, nem hiszem felbontom a bort, persze vannak kivételes esetek, például az az ominózus karácsony este, de nagyon ritka. Ha hazamegyek Erdélybe, akkor nagyon sok jó bort felbontunk a testvéreimmel, és bizony a beszélgetés az elmúlt idő bepótolása a lényeg, de a dalolászás sem marad el. Átadom P. nek a köszönetet. Én is köszönöm, hogy olvasol.

      Törlés

Megjegyzés küldése